به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دراین روزها، موضوع بررسی اعضای کابینه دولت سیزدهم جهت دریافت رای اعتماد نمابندگان مجلس، در کنار اخبار کرونا در صدر اخبار است. گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «محمدعلی زلفیگل» است.
وی مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ کرد. زلفی گل در سال ۱۳۸۰ دانشیار دانشگاه بوعلی سینا و در سال ۱۳۸۴ به مرتبه استادی این دانشگاه رسید. همچنین از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد را کسب کرده است.
زلفیگل تاکنون در چند مصاحبه وگفت وگو به بررسی دیدگاه ها و برنامه های خود پیرامون موضوعات مربوط به وزارت علوم پرداخت است در ادامه دیدگاه و برنامه های وی در خصوص موضوعات مهم این وزارت خانه را بررسی میکنیم:
گزینه پیشنهادی رئیسجمهور برای وزارت علوم در خصوص اینکه آیا روشهای آموزشی فعلی را کافی میدانید یا قصد تحول در آن را دارید، اظهار داشت: یکی از مهمترین و اثرگذارترین برنامههای من ایجاد جهش در ارتقای شایستگیهای دانشجویان است؛ به طوری که خود آنها این شایستگی را به خوبی درک کنند. این دانشجو است که باید استاد خود را انتخاب کند و این استاد است که باید قویترین روش علمی و روشهای آموزشی و پژوهشی را برای توسعه قابلیتها و تواناییهای دانشجو داشته باشد.
زلفیگل در خصوص کنکور و شرایط برگزاری آن تصریح کرد: درخصوص کنکور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم قانون مجلس باید مد نظر باشد که اصلاحاتی نیاز دارد و با هماهنگی آنها را پیگیری خواهم کرد. در سطح تحصیلات تکمیلی قدرت انتخاب دانشجویان را افزایش داده و سیستم انتخاب مستقیم استاد ( استاد محور) در کنار شیوه موجود اضافه خواهم کرد.
وی در خصوص این سوال که شاخصهای شما برای ارزیابی مدیران چیست؟ گفت: قطعاً شایسته سالاری، انقلابی بودن، قطعاً عشق ورزیدن به این ملت سرافراز، قطعاً شایسته بودن از نظر علمی و البته قطعاً شادابی و طروات جوانی از جمله شاخصهای مهم بنده برای انتخاب مدیران خواهد بود.
گزینه پیشنهادی رئیسجمهور در خصوص برنامه وزارت علوم برای نحوه آموزش دانشجویان در سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات، به یکباره روند تبدیل فضای آموزش سنتی به سمت آموزش مجازی با شتاب بیشتری دنبال شد.البته در ابتدا به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای مناسب، مشکلاتی به وجود آمد. اما تجربه اندک در زمینه فناوری و آموزش الکترونیکی، پشتیبانی نامناسب و خستگی فراگیر در حین دوره آموزش الکترونیکی از جمله مشکلات آموزش مجازی است که دانشجویان بر آنها تأکید دارند.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: در خصوص تداوم آموزش مجازی دانشجویان نظرات مختلفی بین دانشجویان و استادان دانشگاه وجود دارد که نیازمند یک رویکرد آسیبشناسانه است و باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد البته باید توسعه زیر ساخت های دانشگاه ها در اولویت قرار گیرد و زمینه های لازم جهت بهره مندی تمام دانشجویان در کشور از فضای مجازی صورت پذیرد که تحقق این امر نیازمند تصمیم گیری و همراهی سایر سازمانها و دستگاههای دیگر نیز می باشد.
وی با بیان اینکه اگر واکسیناسیون دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا مهرماه تکمیل شود این دانشجویان می توانند از فضای آزمایشگاهی بیشتری بهره مند شوند، در خصوص آموزش دانشجویان جدید الورود گفت: برای حضور نو دانشجویان و عموما دانشجویان دوره کارشناسی و دانشجویانی که باید از محیط ازمایشگاهی بهره مند شوند باید اقدام عملیاتی صورت پذیرد و این افراد باید واکسینه شوند تا روند حضور دانشجویان در دانشگاهها تسریع شود؛ دراین خصوص پیگیری این موضوع در ستاد وزارت علوم از اولویت های بنده خواهد بود و ستاد مدیریت کرونا متمرکز در وزارت علوم با حضور معاونین و اساتید برجسته و مرتبط را تشکیل خواهم داد.
اما تاکنون شخصیت های علمی کشور نظیر رئیس و استادان برخی دانشگاه ها نیز نظراتشان را در خصوص این وزیر پیشنهادی بیان کردند در ادامه به بررسی تعدادی از این موارد میپردازیم:
آقای زلفیگل با وجود تحریمها راه سختی در پیش دارد
"سید احمد معتمدی" رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در واکنش به انتخاب محمدعلی زلفیگل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و اینکه وی چقدر توان مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دارد؟ اظهار داشت: امیدواریم که ایشان همانند سوابق علمی درخشان، به لحاظ اجرایی نیز فردی قوی باشد و بتواند مشکلات و مسائل دانشگاهها را حل کند. از دوستانی که نزدیک او بودند شنیدم که ارزیابی ها از حضور آقای زلفیگل در وزارت علوم مثبت است.
رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: وزارت علوم هم مثل سایر بخشهای کشور از برخی تحریمها و مشکلات بودجهای رنج میبرد. در عین حال خوشبختانه دانشگاهها به لحاظ کیفی وضعیت خودشان را حفظ کردند و در طول این سالها از این جهت مشکلی نداشتند و به کار خود را ادامه دادند.
معتمدی خاطر نشان کرد: دانشگاهها حتی در دوران کرونا تلاش کردند کیفیت خود را حفظ کنندو اکنون وزارت علوم شاخصهای خوبی دارد اما به لحاظ مباحثی از جمله بودجه که بیشتر به خاطر تحریمهای ظالمانه است، طبیعتا مشکلاتی داریم؛ مثل معیشت اساتید، کارکنان و رفاه دانشجویان. همه این مسائل به اعتبارات و بودجه دانشگاه برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه با این تفاسیر وزیر علوم آینده کار دشواری خواهد داشت، گفت: وزیر بعدی به لحاظ اجرایی کار سختی دارند ولی به لحاظ علمی شرایط خوبی خواهند داشت زیرا دانشگاههای ما از نظر کیفیت در وضعیت خوبی قرار دارند.
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اخیرا گزارشهایی درباره عملکرد مجموعه وزارت علوم را بررسی میکردم که دیدم در مورد رشد علمی در سطح دنیا، مباحثی مثل قراردادهای صنعتی و دانشگاههای نسل سه و چهار که مطرح شده عملکرد دانشگاهها در مجموع و وزارت علوم قابل قبول بوده است. ما با ۱۳ دانشگاه قدیمی و برتر کشور هم در ارتباط هستیم که گزارشها نشان میدهند دانشگاهها در مجموع عملکرد خوبی داشتند.
تولیدات علمی در جهت رفع مشکلات کشور
همچنین مجتبی بذرافشان استادیار رشته مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: وزیر پیشنهادی علوم به وضعیت دانشگاهیان کشور آشنایی و دیدگاه علمی دارند و گزینه مناسبی برای پوشیدن ردای وزارت هستند.
وی با بیان اینکه برخی استادان دانشگاه معتقد هستند که باید در شیوه تفکر به علم و تولید آن بازنگری صورت گیرد ادامه داد: آنان سعی میکنند با تولید مقاله به زبان خارجی و انتشار آن در مجلات خارجی به ارتقای جایگاه علمی کشور کمک کنند و امیدوار هستیم با انتخاب دکتر زلفی گل، شاهد تغییر رویکرد در تولید علم بر مبنای نیاز کشور و جامعه باشیم.
استادیار رشته مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با شناختی که از دکتر زلفی گل وجود دارد، وی توجه ویژه به این موضوع دارد زیرا در سالهای گذشته مقالاتی در این موضوع به نگارش درآورده و تاکید بر این داشته است که تولید علم و مقاله باید برای رفع مشکلات کشور صورت گیرد.
وی افزود: دکتر زلفی گل چند سالی تجربه مدیریت دانشگاه بوعلی همدان را در کارنامه خود دارد و اکنون نیز می تواند با انتخاب معاونان قوی در صدر وزارت علوم باعث ایجاد تحول در آموزش عالی کشور شود.
بذرافشان ادامه داد: از ویژگی های فردی که باید ردای خدمت در سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را داشته باشد، این است که محوریت وزارت علوم و دانشگاه های کشور را برای حل معضلات کشور در تمامی عرصه ها فعال کند و به رشد علمی و اشتغال دانش آموختگان نیز توجه داشته و علاوه بر آن نقش مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و همچنین اسناد بالادستی به ویژه نقشه جامع علمی کشو
پایان نامهها باید در راستای نیاز جامعه باشند
وزیر پیشنهادی علوم همچنین در جلسهای در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، حضور پیدا کرد. و در این جلسه به تشریح برنامههای خود برای این وزارتخانه پرداخت و در خصوص ایجاد یک نظام پیشنهادات در وزارت علوم اظهار کرد: این نظام پیشنهادات به این صورت است که هرکسی پس از تشخیص هر نیاز، بتواند آن را در یک فرم مشخص شده ثبت کند و به پایگاه استنادی جهان اسلام ارسال کند. این پیشنهادات داوری شده و پس از آن در اختیار دانشگاهها و اساتید قرار میگیرد.
وزیر پیشنهادی علوم بیان کرد: در واقع با این نظام میتوانیم پیشنهادههایی برای پایان نامهها در راستای نیازهای جامعه خواهیم داشت و امتیاز بیشتر به اساتیدی اختصاص مییابد که پایان نامههای دانشجویان خود را براساس این پیشنهادها برنامه ریزی کنند.
او درخصوص مهمترین مساله اولویت دار در آموزش عالی در استان همدان گفت: مهمترین مسائل آموزشی در همدان، به فعالیتهای میدانی و تحقیقاتی و نیازسنجی نیاز دارد. مثلا مهمترین مساله همدان شاید بحث اشتغال باشد، اما در سطح کلان نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.
زلفی گل گفت: آموزش عالی در همدان، به ویژه در برخی رشتهها مانند هنر، کمبودهایی دارد. حتی کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی در رشتههایی مانند مهندسی هم احساس میشود. این مشکلات باعث خروج دانشجو از استان و اشتغال به تحصیل در شهرهای دیگر میشود.
وی تأکید کرد: به نظر من به جای اینکه رشتههای موازی داشته باشیم، میتوانیم رشتههای مختلف را در همدان توسعه دهیم که هم بهره وری بالا برود و هم به سلیقههای مختلف جوانان پاسخ داده شود.
با این وجود به نظر میرسد تعداد بالایی از شخصیت های علمی کشور ضمن آشنایی و شناخت محمدعلی زلفیگل، ایشان را گزینه مناسبی جهت تکیه بر جایگاه وزارت علوم میدانند. باید دید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی سوابق و برنامه های وی در خصوص این وزارت خانه، وی را شایسته این منسب میدانند یا خیر.
گزارش از محمد رمضانی
قدمی برای پاکسازی فساد علمی در دانشگاهها بر نخواهد داشت